lørdag den 21. december 2013

Jødekager / "Jødekager" - Traditional Danish Christmas Cookies


Jeg elsker mange af de traditionelle danske julesmåkager, og jødekagen er absolut en af favoritterne, som jeg bare ikke vil undvære. Her kommer min opskrift på jødekager, som jeg fik af en ældre dame for mange år siden, og den er rigtigt god, synes jeg.

I simply just love these cookies. Christmas just wouldn't be the same without these traditional Danish Christmas cookies.
Here is my own recipe which I got fom a very sweet, old lady many years ago.

Ingredienser:
150 g mel
75 g sukker
125 g smør
½-1 æg
1 knivspids hjortetaksalt

Pynt:
1 spsk. sukker
1 tsk. kanel
1 sammenpisket æg

Miks mel, hjortetaksalt og sukker med hinanden. Smørret skal være koldt, når det tilsættes blandingen. Smuldr det i og ælt dejen sammen med ægget. Tilsæt kun lidt æg ad gangen, da dejen ikke skal blive for klistret.
Læg dejen i køleskabet i en times tid. Når den skal bruges, strør du lidt mel på bordpladen, ruller dejen ud til en firkant og udstikker den i runde kager, fx med et glas. Kagerne lægges nu på bagepapir på en bageplade.
Herefter pensles kagerne med æg, og den sammenblandede kanel-sukker blanding strøes på kagerne.

Bages ved 200 grader i ca. 8-10 min. 


Ingredients:
150 g flour
75 g sugar
125 g butter
½-1 egg
1 pinch of baking soda

For decoration:
2 tblsps. sugar
2 tsps. cinnamon
1 beaten egg

Instructions:
Mix flour, baking soda and sugar together. The butter must be cold when added to the mixture. Crumble it and knead the dough with the egg. Just add a little egg at a time so that the dough does not become too sticky.
Place the dough in the refrigerator for about an hour. When used, you sprinkle a little flour on the work surface, roll out the dough into a square and cut it into round cakes, eg with a glass. The cakes are then transferred to parchment paper on a baking sheet.
Now brush the cookies with egg and sprinkle a cinnamon-sugar mixture on the cookies.

Bake at 200 degrees for approx. 8-10 min.


4 kommentarer:

  1. These cookies look so tempting! Thanks for the recipe!

    SvarSlet
  2. Your cookies look delicious! Thank you for linking this up to Frugal Crafty Home Blog Hop!

    SvarSlet

Tusind tak for din kommentar .0) / Thank you very much for your comment .0)